Hore

Môj výber

Zóna architekta

K . F. A . D E S I G N N E W S – Stôl W

ČLÁNOK NA STIAHNUTIE V PDF

Seriál rozhovorov «K. F. A. Design News», ktorý pre magazín Atrium už od roku 2014 pripravuje slovenský architekt a dizajnér Norbert Šmondrk, sa vždy odvíja od priateľstva a radosti z tvorby, sleduje zákulisie výroby, tajomstvá remesla či výzvy biznisu. V aktuálnom pokračovaní rubriky sa Norbert Šmondrk stretáva s dávnym priateľom a výrobným partnerom Ivanom Bendom, ktorý popri stavebníctve podniká i v nábytkárskom priemysle – ako hlavný akcionár kremnickej firmy Brik stojí za jej súčasnou výrobnou dynamikou.

Norbert ŠMONDRK: Naše cesty sa stretajú od mladosti. Kedysi sme zápolili na vode ako veslári, potom si ma trochu trápil ako developer, keď som sa pre teba snažil robiť pár projektov. Teraz sa naše cesty opäť stretli a sem-tam sa snažíme urobiť spolu pekný interiér či nábytkový dizajn. V rubrike «K. F. A. Design News» je Brik mojím hosťom už druhýkrát a popri stretnutiach pri projektových zákazkách si i takto opäť «pokecáme» na tému dizajn. Teším sa z takýchto stretnutí, ktoré sa vymykajú každodennej práci v duchu objednávka – výroba – faktúra. Vážim si túto možnosť a uvedomujem si, že takéto stretnutia nie sú štandardným programom výrobných firiem. Ale myslím, že hlavný dôvod našich opätovných stretnutí je naša vzájomne celkom príjemná spolupráca a takmer vždy sa na všetkom dohodneme (teda okrem termínu a ceny… samozrejme, trochu podpichujem). Si skôr biznismen, tak som ťa vždy vnímal. Čo ťa pritiahlo k tomuto druhu podnikania, ktorý je behom na veľmi dlhú trať? Programom pre teba i generácie tvojich nasledovníkov. «Step by step», pomaly, drobnými krokmi – každodennou mravčou prácou sa posúvať a hľadať. Výzva pre toho, kto má rád proces krásna.

Ivan BENDA: Po tých dlhých rokoch, ktoré sa poznáme, som rád, že sme stále dobrými priateľmi a v neposlednom rade aj obchodnými partnermi. Neprestávajú ma baviť naše spoločné podpichovania typu zvýšenia a zníženia ceny na oboch stranách, či z pohľadu developera, alebo z pohľadu dodávateľa nábytku Brik. Naše stretnutia sú plné humoru ktorý nám vie odľahčiť spoluprácu, a preto verím, ženaše vzťahy pretrvajú aj do budúcna. Povolanie «biznismen » som si nevybral, jednoducho to prišlo samo. Som rád, hoci niekedy je to náročné, ale prináša to aj svoje výhody. Po rokoch developerskej činnosti, keď som sledoval vývoj dizajnu trošku okrajovo, mi prišla do cesty možnosť vstupu do nábytkárskej spoločnosti.Tu naša spolupráca opäť pokračuje.

NŠ: Brik je nesporne úspešná firma, o tom niet najmenších pochýb. Má svoju históriu, tradíciu, kvalitu a myslím, že sa bez ostychu môžete každé ráno pozrieť do zrkadla. Ako jedni z mála ste okrem realizácie projektových zákaziek vybudovali značku s vlastným produktovým portfóliom, charakteristickým dizajnom, čo je nesporne zásluhou Ivana Čobeja, ktorý je v tejto oblasti podpísaný pod logom Brik. Vnímam Brik ako firmu, ktorá chápe význam a hodnotu dobrého dizajnu. Aké je tvoje vyznanie dizajnu, umeniu a estetike ako človeka, ktorý musí a určite sleduje a dbá na  praktickú i ekonomickú funkčnosť firmy?

IB: Vývoj dizajnu som čiastočne sledoval ešte pred vstupom do Briku, a teraz je priamo mojou súčasťou. Ivan Čobej ako hlavný dizajnér Briku už 25 rokov sleduje aktuálne trendy, na základe jeho návrhovprichádzame každý rok na trh s novou kolekciou typových prvkov nábytku. Ivan sa stal mojím priateľom, a preto si dovolím niekedy ho podpichnúť, čo to za «dizajnový» kus nábytku zas vymyslel. Je to pre mňa obrovská skúsenosť niesť zodpovednosť za stovku zamestnancov, každú minútu myslieť na efektívnosť výroby a jej naplnenosti. Je to celkom iný druh podnikania v porovnaní s developerskou činnosťou. Výroba a celý proces spracovania zákazky, ako aj záručná starostlivosť o zákazníkov je v našej spoločnosti dôsledne kontrolovaná s cieľom maximalizácie spokojnosti klienta.

NŠ: Kedysi sme sa stretávali v prepotených tričkách, ktoré neboli dosť špinavé, pokiaľ sa nedali oprieť v rohu šatne. Dnes sa stretávame v reštaurácii pri obede na rokovaniach. Tričká sme síce vymenili za čisté obleky, no chlapčenské prekáračky zostali. Kravaty a motýliky síce nenosíme, ale ani
vôňu veslárskej šatne si už dovoliť nemôžeme. Chodíš sa vo voľnom čase trochu zašpiniť do dielne? Máš rád tento rozmer nábytkárskeho druhu podnikania? Vonia ti drevo, pach a prach výroby? Na «prachy» sa radšej nebudem vypytovať – tých je v prvovýrobnom sektore vždy málo.

IB: Naše «mladé časy» boli fajn, nedbali sme, ako vyzeráme, všetko sme v tom čase vnímali jednoduchšie. Práve vôňa dreva i atmosféra stolárskej dielne je to, čo ma pritiahlo do Briku. Pri mojej prvej návšteve som bol očarený prostredím a celým procesom, ako tam priamo vznikajú krásne a hodnotné veci. Ja, ktorý som dlhé roky robil len s číslami, viem oceniť, keď vznikne skutočná krásna vec, na ktorú si môžem siahnuť. V súčasnosti vo voľnom čase, keď sa na chvíľu odpútam z pozície biznismena či majiteľa nábytkárskej spoločnosti, sa stávam hlavne otcom a manželom. Doma si robím a opravujem veci sám (nemyslím tým však to, že mám v garáži hoblík na drevo a všetko si vyrábam sám). Sú to skôr veci každodennej
činnosti okolo domu a záhrady. Mám rád takýto typ práce, viem pri nej zrelaxovať.

NŠ: Náš spoločný malý «projektík», jedálenský stôl «W»,
bol síce pôvodne plánovaný ako súčasť projektového interiéru, ktorý sa nerealizoval, ale zdá sa, že stôl by mohol mať úspech aj ako samostatný produkt. V testovacej komunikácii som ho celkom úspešne ponúkol na niekoľkých drobných projektoch a zdá sa, že klienti reagujú pozitívne, tak dúfam, že sa nám opäť niečo malé, drobné podarí. Ak môžeš prezradiť niečo z vízií a budúcnosti Briku, čím nás prekvapíte?

IB: Tak ako sme v prvej etape vyrástli z nuly na špičkového výrobcu malosériového nábytku najvyššej triedy, v súčasnej etape pracujeme na tom, aby sa Brik stal jednotkou na trhu v zariaďovaní kompletných interiérov na mieru. Predpokladom na úspech je kvalitná a pružná výroba, ktorú sme už vybudovali, a profesionálne zázemie v podobe tímu skúsených architektov a konštruktérov. Potenciál firmy je práve v kvalitných zamestnancoch, ktorí rastú úlohami, a úloh v takej veľkej firme ako je Brik im prichádza na stôl každodenne veľké množstvo. Dizajnové interiéry na mieru sú jedna z najťažších disciplín pre firmu strednej veľkosti, každá zákazka je iná a každý klient prichádza s inými nárokmi a predstavami. Predmetom podnikania Briku už prestáva byť v prvom rade drevovýroba a začína byť čoraz viac špičková služba klientovi. To je vlastne produkt, ktorý teraz predávame. Firma s dvadsaťpäťročnou tradíciou a v tejto veľkosti je pre klienta slušnou zárukou profesionality a stability. Ak sa ma opýtaš, čo som sa v Briku naučil ja, odpoveďou by určite bola pokora.

—
Projekt: jedálenský stôl «W»
Dizajn: architekt a dizajnér Norbert Šmondrk
Štúdio K. F. A. – architektúra a dizajn, spol. s r. o.
Produkcia: BRIK, a. s.
Ivan Benda – väčšinový akcionár Briku
kfa.sk, brik.sk

Podobné články

VIAC Článkov