Hore

Môj výber

Zóna architekta

BRIK ZOSOBŇUJE SYMBOL KVALITY – Living&Design

ČLÁNOK NA STIAHNUTIE V PDF

text BROŇA TARNÓCY foto BRIK

 

VIE OCENIŤ KVALITU A PREPRACOVANOSŤ DETAILU.

POZERÁ SA PRAGMATICKY NA SVET DIZAJNU A DÚFA,

ŽE RAZ BUDE AJ U NÁS FUNGOVAŤ „DESIGNFLOW“ TAK,

AKO VO SVETE. SPOLUMAJITEĽ SPOLOČNOSTI BRIK,

DIZAJNÉR IVAN ČOBEJ, MÁ SVOJ SVET PEVNE V RUKÁCH

UŽ NIEKOĽKO DESAŤROČÍ. NIE NADARMO SA O ŇOM

HOVORÍ AKO O IKONE SLOVENSKÉHO DIZAJNU.

Obvykle by som náš rozhovor začala obligátnou otázkou: „Ako sa máte?“, ale hneď, ako som ho videla, stala sa nepodstatnou. Sálala z neho dobrá nálada, spokojnosť, vyrovnanosť… a tak sme v príjemne domácej atmosfére BRIK-u hneď v úvode „poohovárali“ prácu skvelého Patrika Illa a jeho priateľky Alexandry Stencel, dizajnérov, ktorých diela miluje. A nielen to, má rád aj ich. Poznajú sa už roky a ako sám hovorí: „Sme takí „chlapci z fabriky. Rozumieme si.“ Záleží mu na dobrých vzťahoch, celkovo cítiť, že má veľmi rád ľudí, ktorými je obklopený. Hlavne rodinu. Je pyšný na svoje deti. Nie však tým spôsobom, že by sa ako gorila bil do pŕs… V odborných kruhoch je známe meno jeho staršej dcéry. A to je Ivana Čobejová iba na začiatku, verím, že veľmi zmysluplnej cesty. Nevie si vynachváliť ani najmladšiu – Táničku. Z Ivana Čobeja cítiť lásku a zdravý, vrúcny vzťah ku všetkému, čo robí (i keď, ako sám s humorom jemu vlastným hovorí, že nie vždy a všetko s chuťou) a hlavne k ľuďom, priateľom ktorých si „vybral” pre život a miestam, kde pravidelne spolu chodia. Či už je to „lokálka”,

Kremnica, Chorvátsko alebo iné krajiny.

Svoju prácu už viac ako 25 rokov robíte najlepšie ako viete. Či to bolo na škole, kde ste študentom pomáhali pretaviť do reality ich vlastné návrhy, alebo keď ste začítali rozbiehať spoločnosť… Viete, vtedy prevládal názor, že škola je škola a nemá sa spájať s podnikaním, že „komercia“ nepatrí na akademickú pôdu. Výrobu prototypov som vtedy financoval z vlastného vrecka, len aby študenti videli a hlavne pochopili celý proces. Od návrhu, cez výrobu až po finálny produkt a jeho predaj. To bolo vtedy, a samozrejme je i dnes, podstatné.

Je to v súčasnosti lepšie ako kedysi?

Na dizajn sa s nádejou pozerám cez optiku slovenskej architektúry. To jediné mi dodáva optimizmus, že sa to jedného dňa zlepší. Vďaka kvalitným architektonickým ateliérom a spoločnostiam dochádza k tak potrebným spojeniam. Práve v tejto oblasti najlepšie vidím, že cez firmy či architektov sa i slovenský dizajn, jednotlivé produkty, dostávajú k ľuďom. Architektúra je na Slovensku živou scénou.

Ako oživiť tú dizajnérsku?

Podstatou problému je, že u nás neexistuje finálny priemysel. Napríklad v Čechách áno. Na Slovensku sme mali fabriky, dnes sme „montovňa pre automobilky“. Dizajn dokáže existovať len v prostredí finálneho priemyslu, len vo firmách, ktoré vyrábajú hotové, definitívne výrobky a venujú sa vývoju, reagujú na potreby, zmeny v spoločnosti. Pokiaľ tu tie firmy nie sú, čo nie sú, dizajn je mŕtvy. I môj osobný príbeh je taký, že som chcel robiť priemyselný dizajn. Bola to moja láska. Šesť rokov sme chodilis portfóliom po firmách, nevedeli sme však z toho prežiť a museli sme dotovať firmu z vlastného… Mal som na „výber“ ísť k nábytku alebo do reklamy. Rozhodnutie powznáte. V 90-tych rokoch vznikli spoločnosti, ktoré „to prežili“ a sú tu dodnes. Našťastie, ožila scéna architektúry a interiéru nábytku.

Myslíte si, že to, že dizajn je akoby v stagnujúcom móde, je aj

chybou verejnosti?

Nie. To je osud tejto krajiny. Ešte to bude roky trvať. Socializmom sa prerušila tradícia malých firiem. Zabil v nás takú prirodzenú ľudskú vlastnú iniciatívu, ktorá sa len teraz obnovuje.

Aké sú vízie spoločnosti, ktorá si už za 25 rokov svojej existencie

čo to preskákala?

Za tie roky sme vybudovali zdravú, fungujúcu firmu so stovkou zamestnancov, ktorá v rámci zákaziek pokryje všetko „od A po Z“. Druhá vec je, udržať ju, pracovať na nej, aby sa rozvíjala.

Značka BRIK je symbol kvality. Sme si vedomí, že ľudia od nás očakávajú len to najlepšie. Je naším cieľom ich nesklamať. Je našou snahou zachovať si aktuálnosť na jednej strane a pevné tradície na strane druhej. Naša firma má nielen široké portfólio, pružnú výrobu, ale i bohatú históriu a garanciu. Nebojím sa nových vecí, výziev… ak nám niečo v rámci procesu vlastného vývoja chýba, zabezpečíme si to pod vlastnou taktovkou. Momentálne sa však viac koncentrujeme na služby ako na výrobu. Snažíme sa byť viac štúdiom, ktoré ponúkne klientovi to najlepšie, všetko pod jednou strechou. Už nie sme „len predajňa nábytku“, sme komplexné interiérové štúdio pôsobiace v Bratislave, Kremnici (kde je výrobňa) a Prahe, ktoré dokáže vytvoriť rôznorodé projekty. Sme na trhu 25 rokov a viem, že ďalších 25 tu ešte budeme.

O čom je podľa vás podnikanie?

O slobode. To sa potom prenáša do všetkého, do rodiny, do odvahy k životu… Vieme, čo bolo, čo sme zvládli. A keď začnem frflať a sťažovať sa že veci nejdú úplne podľa mojich predstáv, manželka ma „donúti“ sadnúť si a písať; písať to dobré, čo sme za 25 rokov vo firme prežili a dokázali. Vtedy vidím, čo všetko sme zvládli a viem, že zvládneme aj to, čo príde. Nech je to čokoľvek.

Podobné články

VIAC Článkov